مشاوره اختلال شخصیت

مشاوره اختلال شخصیت

برای درمان اختلال شخصیت استفاده از مشاوره اختلال شخصیت یکی از راه های بسیار مهم و ضروری است. در جلسات مشاوره درمان اختلال شخصیت ابتدا نوع مشکل افراد تشخیص داده شود و می توانید مراحل درمان را پیش بگیرید. به علاوه مشاوره تلفنی اختلال شخصیت نیز می تواند بسیار موثر باشد، زیرا در جلسات مشاوره تلفنی افراد سریع تر می توانند به مشاوران دسترسی پیدا کرده و مراحل درمانی را پشت سر بگذارند.زندگی با اختلال شخصیت ممکن است به این معنی باشد که درک و مدیریت افکار، احساسات و رفتارهای شما دشوارتر است. این همچنین ممکن است به این معنی باشد که نگرش ها و اعمال شما با دیگران متفاوت است. در ادامه همراه ما باشید تا از جزییات مربوط به مشاوره اختلال شخصیت بیشتر بدانید.

 

اختلالات شخصیت چیست؟

شخصیت ما مجموعه ای از افکار، احساسات، نگرش ها و رفتارهایی است که ما را منحصر به فرد می کند. همه ما شخصیت‌های فردی خود را داریم که ما را آن‌گونه که هستیم می‌سازد، بنابراین قابل درک است که همه به یک شکل فکر و احساس نمی‌کنند.

با این حال، فردی که شخصیتش آشفته است، به شیوه ای متفاوت از فرد بدون اختلال شخصیت فکر، احساس و رفتار می کند. این به طور معمول به این معنی است که فرد برای برقراری ارتباط با دیگران و حتی خود به مشکل خواهد خورد.

اختلالات شخصیت معمولاً در نوجوانی قابل توجه است و تا بزرگسالی ادامه می یابد. ممکن است ایجاد و حفظ روابط برای شما سخت باشد و ممکن است برای کار موثر با افراد دیگر دچار مشکل شوید.

اختلال شخصیت می تواند خود را به شکل های مختلفی نشان دهد. در حال حاضر 10 نوع اختلال شخصیت شناخته شده وجود دارد که می توان آنها را در سه خوشه A، B و C دسته بندی کرد.

 

مشاوره درمان اختلال شخصیت

 

اختلالات شخصیتی خوشه A

بر اساس سلامت روان انگلستان، فردی که دارای اختلال شخصیت خوشه ای A است ممکن است  برای ارتباط با دیگران دشوار باشد. این افراد رفتارهای عجیب دارند. اختلالات شخصیت در خوشه A شامل موارد زیر می شود:

  • اختلال شخصیت پارانوئید
  • اختلال شخصیت اسکیزوئید
  • اختلال شخصیت اسکیزوتایپی

 

اختلالات شخصیت خوشه B

اگر فردی مبتلا به اختلال شخصیت خوشه B تشخیص داده شود، ممکن است در تنظیم احساسات خود دچار مشکل شود. افرادی که دارای اختلال شخصیت خوشه B هستند ممکن است به عنوان “نامنظم” یا “غیر قابل پیش بینی” توصیف شوند. در این دسته اختلالات زیر وجود دارد:

  • اختلال شخصیت ضد اجتماعی
  • اختلال شخصیت مرزی
  • اختلال شخصیت هیستریونیک
  • اختلال شخصیتی خودشیفتگی

 

اختلالات شخصیت خوشه C

اختلالات شخصیتی که در خوشه C گنجانده شده اند، آنهایی هستند که رفتار اضطرابی و ترسناک در آنها محوریت دارد. افراد مبتلا به این اختلالات شخصیتی اغلب به عنوان افراد «ضد اجتماعی» یا «کناره‌گیری» در نظر گرفته می‌شوند. اختلالات شخصیت خوشه C عبارتند از:

  • اختلال شخصیت وابسته
  • اختلال شخصیت اجتنابی
  • اختلال شخصیت وسواسی اجباری

 

مشاوره درمان اختلال شخصیت

شکل درمانی ارائه شده به شما و میزان موثر بودن درمان به شدت وضعیت شما و آنچه در دسترس شما است بستگی دارد. در حالی که برای هر فرد ممکن است روشی متفاوت ارائه شود، به طور کلی، درمان شامل یک دوره روان درمانی است. این ممکن است شامل درمان شناختی رفتاری یا روان درمانی باشد. درمان معمولاً طولانی مدت است، معمولاً حداقل شش ماه طول می کشد، اما این به وضعیت شما بستگی دارد.

مشاور یا روان درمانگر شما کمک می کند تا افکار و احساسات خود را تنظیم کنید و خودتان را بهتر درک کنید. اغلب، مبتلایان متوجه می شوند که اختلال شخصیت آنها با افزایش سن بهبود می یابد. این نشان می‌دهد که با بزرگ‌تر شدن، تجربه زندگی بیشتری کسب می‌کنند و درک بهتری از نحوه مدیریت و زندگی با پاسخ‌ها و تعاملات خود با دیگران ایجاد می‌کنند.

این تعامل با دیگران است که برای بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مشکل است، اما این حوزه ای است که مشاوره و روان درمانی نیز می تواند به آن رسیدگی کند. برخی از مبتلایان ناآگاهانه احساسات را در دیگران تحریک می کنند. یک متخصص می‌تواند به انجام این کار کمک کند، معمولاً از طریق نظارت مناسب و با فراهم کردن فرصتی برای صحبت در یک محیط امن و بدون قضاوت این کار را انجام می دهد.

به طور خاص، روان درمانی و CBT از موثرترین روش های درمانی محسوب می شوند. همچنین نشان داده شده است که گروه درمانی به شما کمک می کند. قرار گرفتن در یک موقعیت گروهی با زندگی واقعی متفاوت خواهد بود زیرا هر گونه اختلاف یا ناراحتی در یک محیط کنترل شده رخ می دهد. در اینجا، متخصصان و سایر مبتلایان می توانند به شما کمک کنند تا بر هر مشکلی که پیش می آید غلبه کنید و از آن درس بگیرید.

 

مشاوره تلفنی اختلال شخصیت

 

مشاوره اختلالات شخصیت

مشاوره اختلالات شخصیت به شما کمک می کند تا افکار و رفتارهای خود را بهتر درک کنید. شما یاد خواهید گرفت که چگونه بر روی باورهای خود تمرکز کنید، درک کنید که چگونه احساسات خود را کنترل کنید و یاد خواهید گرفت که چگونه علائم را مدیریت کنید. مهم است که در مورد آنچه که می گذرانید صحبت کنید، چه با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا یک متخصص با شرایط مناسب.

در حالی که گزینه های مختلف درمانی زیادی وجود دارد، این به وضعیت شما بستگی دارد. مشاور شما با شما کار خواهد کرد تا بفهمید و تصمیم بگیرید که کدام یک موثرتر است.

بخش مهمی از درمان شما رابطه بین شما و متخصص است. داشتن کسی که به او اعتماد دارید و می‌شناسید از شما حمایت می‌کند، گوش می‌دهد و به او ایمان می‌آورد، برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از درمان خود می‌برید، بسیار مهم است.

 

در یک مشاور یا درمانگر باید به دنبال چه چیزی باشم؟

در حالی که هیچ قانون یا مقررات رسمی وجود ندارد که مشخص کند مشاوری که با اختلالات شخصیتی سروکار دارد به چه سطحی از آموزش نیاز دارد، توصیه می شود بررسی کنید که درمانگر شما دارای صلاحیت مناسب و تجربه در درمان مورد نظر شما است.

 

درک اختلالات شخصیتی

برای تشخیص اختلال شخصیت، فردی که به دنبال کمک است باید الگوی تفکر و رفتار مشخصه آن وضعیت را در زمینه های مختلف و برای یک دوره زمانی خاص نشان دهد. این الگو اغلب در طول زندگی ثابت است، که تشخیص اختلال شخصیت را از تشخیص هایی مانند اضطراب یا افسردگی جدا می کند. ویژگی‌هایی که نشان‌دهنده وجود یک نگرانی یا اختلال عاطفی هستند باید از عوامل استرس‌زای موقعیتی خاص یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان متمایز باشند، اگرچه اغلب این موارد اتفاق می‌افتد.

DSM اختلالات شخصیت را در یک دسته جداگانه دسته بندی می کند و آنها را بر اساس ویژگی های مشترک به سه دسته تقسیم می کند. اگرچه این خوشه ها متمایز هستند، اما برای یک فرد غیرمعمول نیست که اختلالات شخصیتی همزمان در خوشه های جداگانه داشته باشد.

 

اختلالات شخصیت خوشه A، که شامل ویژگی های عجیب و غریب ست، شامل موارد زیر است:

شخصیت پارانوئید: فردی که دارای شخصیت پارانوئید است ممکن است نسبت به افراد دیگر بی اعتمادی قابل توجهی نشان دهد. آنها اغلب دیگران را خصمانه می دانند و ممکن است خود را با سوء ظن خود مشغول کنند.

شخصیت اسکیزوئید: فردی با شخصیت اسکیزوئید اغلب از روابط جدا است و ممکن است از پیوند اجتماعی لذت نبرد. آن‌ها اغلب یک عاطفه ضعیف نشان می‌دهند و ممکن است سرد یا دور از ذهن به نظر برسند.

شخصیت اسکیزوتایپی: این تشخیص با وجود تفکر جادویی و رفتارهای عجیب و غریب مشخص می شود. افراد معمولاً با الگوهای گفتاری عجیب و غریب ظاهر می شوند و ممکن است در روابط نزدیک احساس ناراحتی کنند و/یا رفتاری پارانوئید داشته باشند.

 

اختلالات شخصیت خوشه B آنهایی هستند که با رفتارهایی مشخص می شوند که اغلب به صورت نمایشی، بیش از حد احساسی و نامنظم تلقی می شوند. خوشه B شامل:

شخصیت ضداجتماعی: فردی که دارای شخصیت ضداجتماعی است ممکن است به نظر برسد که حقوق و احساسات دیگران را نادیده می‌گیرد و اغلب همدلی ندارد. آنها ممکن است با هنجارها یا قوانین اجتماعی مطابقت نداشته باشند و ممکن است فریبکار یا غیرمسئولانه باشند. شخصیت ضداجتماعی همچنین به عنوان sociopathy یا psychopathy شناخته می شود، اگرچه هیچ یک از اینها به عنوان شرایط قابل تشخیص در DSM-5 ظاهر نمی شوند. افرادی که در فیلم‌ها، کتاب‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به‌عنوان «روان‌پرستان» یا «سوسیوپات» شناخته می‌شوند، معمولاً ویژگی‌های شخصیت ضداجتماعی را نشان می‌دهند، اما درک این نکته مهم است که تشخیص شخصیت ضداجتماعی به این معنا نیست که فرد لزوماً با دیگران رفتار خشونت آمیز یا خشونت‌آمیز داشته باشد.

شخصیت مرزی: شخصیت مرزی شامل الگویی از روابط بین فردی و احساسات ناپایدار است. افراد اغلب درگیر رها شدن واقعی یا خیالی هستند، می توانند تکانشی و واکنشی باشند و ممکن است در رفتارهایی شرکت کنند که برای خود مخاطره آمیز و/یا مضر هستند.

شخصیت هیستریونیک: آنهایی که شخصیت تاریخی دارند تمایل به جلب توجه دارند و ممکن است بیش از حد احساسی توصیف شوند. احساسات آنها، که ممکن است توسط دیگران سطحی نامیده شود، به سرعت تغییر می کند. آنها ممکن است رفتار جنسی نامناسبی را برای جلب توجه به خود نشان دهند.

شخصیت خودشیفته: فردی با شخصیت خودشیفته نیاز زیادی به تحسین شدن دارد. معمولاً با این باور که آنها خاص هستند و بنابراین بهتر از دیگران هستند، ممکن است درگیر خیالات موفقیت و قدرت خود باشند. آنها اغلب فاقد همدلی هستند.

 

خوشه C شامل اختلالات شخصیتی است که شامل ویژگی های اضطراب یا ترس است. آن شامل:

شخصیت اجتنابی: فردی با شخصیت اجتنابی معمولاً احساس ناکافی می کند و ممکن است از قضاوت منفی بترسد.

توسط دیگران. در نتیجه، ممکن است از تعاملات اجتماعی اجتناب کنند یا بیش از حد در مورد آنها مضطرب باشند.

شخصیت وابسته: شخصیت وابسته شامل نیاز مفرط به مراقبت توسط افراد دیگر است. یک فرد ممکن است بدون راهنمایی دیگران تصمیم گیری کند و به احتمال زیاد از تنهایی احساس ناراحتی کند.

شخصیت وسواسی اجباری: فردی با این تشخیص ممکن است درگیر نظم و کمال باشد. آنها ممکن است در انعطاف پذیری مشکل داشته باشند و در نظر دیگران بیش از حد وظیفه شناس، سفت و سخت و سرسخت به نظر برسند. شخصیت وسواسی را نباید با وسواس و اجبار اشتباه گرفت.

 

اختلالات شخصیتی چگونه ایجاد می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که ژنتیک، آسیب های دوران کودکی و تجربیات اولیه می توانند در ایجاد اختلال شخصیت نقش داشته باشند. اگرچه نقش ژنتیک به طور دقیق مشخص نیست، کارشناسان معتقدند برخی از ویژگی های شخصیتی می تواند توسط والدین از طریق ژن های ارثی منتقل شود. یک مطالعه نشان داد که یک ژن نادرست ممکن است به شخصیت وسواس فکری کمک کند. افرادی که مبتلا به اختلال شخصیت تشخیص داده شده اند، بیشتر احتمال دارد که آسیب های دوران کودکی را تجربه کنند. به عنوان مثال، کودکانی که در معرض آزار کلامی والدین خود قرار می‌گیرند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که با شخصیت مرزی، خودشیفته، وسواسی-اجباری یا پارانوئید تشخیص داده شوند.

 

آثار اختلالات شخصیتی

اختلال شخصیت می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی فرد از جمله شناخت، تجربه عاطفی و عملکرد شغلی تأثیر بگذارد. این اثرات به طور کلی بسته به تشخیص فرد متفاوت است (و احتمالاً حتی بین افرادی که با همان مشکل تشخیص داده می شوند متفاوت است)، با این حال همه درجاتی از مشکلات بین فردی را شامل می شوند.

برای مثال، افرادی که شخصیت اجتنابی دارند به دلیل ترس از طرد شدن، ممکن است در محل کار دچار مشکل شوند، در حالی که افرادی که شخصیت ضداجتماعی دارند ممکن است به دلیل تمایل به نادیده گرفتن هنجارهای اجتماعی، مشکلات قانونی بیشتری را تجربه کنند.

 

درمان اختلالات شخصیتی

دارو درمانی یکی از روش هایی است که برای برطرف کردن اختلالات شخصیتی استفاده می شود. یک روانپزشک ممکن است در صورت وجود علائم فراگیر یا تأثیرگذار، دارو تجویز کند. اگرچه هیچ دارویی برای درمان یک تشخیص خاص تایید نشده است، اما داروها می توانند علائم خاصی از اختلالات شخصیتی مانند افسردگی یا اضطراب را درمان کنند. برای موارد شدید، درمان ممکن است شامل بستری شدن در بیمارستان یا یک برنامه اقامتی نیز باشد.

 

تشخیص

اختلالات شخصیت، از جمله اختلال شخصیت مرزی، بر اساس موارد زیر تشخیص داده می شوند:

  • مصاحبه مفصل با پزشک یا ارائه دهنده سلامت روان شما
  • ارزیابی روانشناختی که ممکن است شامل تکمیل پرسشنامه باشد
  • تاریخچه پزشکی و معاینه
  • بحث در مورد علائم و نشانه های خود

تشخیص اختلال شخصیت مرزی معمولا در بزرگسالان انجام می شود، نه در کودکان یا نوجوانان. به این دلیل که علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی ممکن است با بزرگ‌تر شدن و بالغ‌تر شدن کودکان از بین برود.

رفتار

اختلال شخصیت مرزی عمدتاً با استفاده از روان درمانی درمان می شود، اما ممکن است دارو نیز اضافه شود. در صورتی که ایمنی شما در خطر باشد، پزشک شما نیز ممکن است بستری شدن در بیمارستان را توصیه کند.

درمان می تواند به شما کمک کند مهارت هایی را برای مدیریت و کنار آمدن با شرایط خود بیاموزید. همچنین لازم است برای سایر اختلالات سلامت روان که اغلب همراه با اختلال شخصیت مرزی رخ می دهد، مانند افسردگی یا سوء مصرف مواد، تحت درمان قرار بگیرید. با درمان، می توانید احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و زندگی پایدارتر و پربارتری داشته باشید.

روان درمانی

روان درمانی – که گفتار درمانی نیز نامیده می شود – یک رویکرد درمانی اساسی برای اختلال شخصیت مرزی است. درمانگر شما ممکن است نوع درمان را برای برآورده کردن بهترین نیازهای شما تطبیق دهد. اهداف روان درمانی کمک به شماست:

  • بر توانایی فعلی خود برای عملکرد تمرکز کنید
  • یاد بگیرید که احساسات ناراحت کننده را مدیریت کنید
  • با کمک به مشاهده احساسات به جای عمل کردن بر اساس آنها، تکانشگری خود را کاهش دهید
  • با آگاهی از احساسات خود و دیگران، روی بهبود روابط کار کنید
  • با اختلال شخصیت مرزی آشنا شوید

انواع روان درمانی که مؤثر بوده اند عبارتند از:

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT). DBT شامل درمان گروهی و فردی است که به طور خاص برای درمان اختلال شخصیت مرزی طراحی شده است. DBT از یک رویکرد مبتنی بر مهارت استفاده می کند تا به شما یاد دهد چگونه احساسات خود را مدیریت کنید، پریشانی را تحمل کنید و روابط را بهبود بخشید.

درمان طرحواره محور. درمان طرحواره محور می تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود. این می تواند به شما کمک کند نیازهای برآورده نشده ای را که منجر به الگوهای منفی زندگی شده است، شناسایی کنید، که در برخی مواقع ممکن است برای بقا مفید بوده باشد، اما به عنوان یک بزرگسال در بسیاری از زمینه های زندگی شما آسیب رسان است. درمان بر کمک به شما برای برآوردن نیازهای خود به شیوه ای سالم برای ترویج الگوهای مثبت زندگی متمرکز است.

درمان مبتنی بر ذهنیت (MBT). MBT نوعی گفتگو درمانی است که به شما کمک می کند افکار و احساسات خود را در هر لحظه شناسایی کنید و دیدگاهی جایگزین در مورد موقعیت ایجاد کنید. MBT بر تفکر قبل از واکنش تاکید دارد.

آموزش سیستمی برای پیش بینی پذیری هیجانی و حل مسئله (STEPPS). STEPPS یک درمان 20 هفته ای است که شامل کار در گروه هایی است که اعضای خانواده، مراقبان، دوستان یا افراد مهم شما را در درمان قرار می دهند. STEPPS علاوه بر انواع دیگر روان درمانی استفاده می شود.

روان درمانی متمرکز بر انتقال  این روش که روان درمانی روان پویشی نیز نامیده می شود، کمک به درک احساسات و مشکلات بین فردی خود از طریق ایجاد رابطه بین شما و درمانگرتان است. سپس این بینش ها را در موقعیت های جاری به کار می گیرید.

 

داروها

اگرچه هیچ دارویی توسط سازمان غذا و دارو به طور خاص برای درمان اختلال شخصیت مرزی تایید نشده است، برخی از داروها ممکن است به علائم یا مشکلات همزمان مانند افسردگی، تکانشگری، پرخاشگری یا اضطراب کمک کنند. داروها ممکن است شامل داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی یا داروهای تثبیت کننده خلق و خو باشند.

در مورد فواید و عوارض جانبی داروها با پزشک خود صحبت کنید.

گاهی ممکن است به درمان شدیدتری در بیمارستان یا کلینیک روانپزشکی نیاز داشته باشید. بستری شدن در بیمارستان همچنین ممکن است شما را از آسیب به خود در امان نگه دارد یا افکار یا رفتارهای خودکشی را برطرف کند.

یادگیری مدیریت احساسات، افکار و رفتارهای خود زمان می برد. اکثر افراد به طور قابل توجهی بهبود می یابند، اما ممکن است همیشه با برخی از علائم اختلال شخصیت مرزی دست و پنجه نرم کنید. ممکن است زمانی را تجربه کنید که علائم شما بهتر یا بدتر شود. اما درمان می تواند توانایی شما را برای عملکرد بهبود بخشد و به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

 

نحوه ارائه مشاوره اختلال شخصیت

 

اختلال شخصیت چگونه تشخیص داده می شود؟

کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، مرجعی است که پزشکان و متخصصان سلامت روان از آن برای کمک به تشخیص شرایط سلامت روان استفاده می کنند. هر شخص اختلال انحصاری معیارهایی دارد که برای تشخیص باید رعایت شود.

یک پزشک مراقبت های اولیه یا متخصص سلامت روان بر اساس این معیارها برای تعیین نوع اختلال شخصیت از شما سوالاتی می پرسد. برای اینکه تشخیص داده شود، رفتارها و احساسات باید در بسیاری از شرایط زندگی سازگار باشد.

 

برای دانلود pdf مطلب کلیک کنید.

 

خلاصه مطلب

ما سعی کردیم در این مطلب به بررسی جزییات مربوط به مشاوره اختلال شخصیت بپردازیم و به شما کمک کنیم تا بتوانید با استفاده از روش های مشاوره درمان اختلال شخصیت مشکل خود را به بهترین شکل ممکن است درمان کرده و برطرف نمایید. به علاوه در صورتی که تمایلی برای مراجعه حضوری ندارید می توانید از مشاوره تلفنی اختلال شخصیت استفاده نمایید.

یک نظر بگذارید