مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج [ آنلاین و تلفنی ] + مشاوره اختصاصی برای ازدواجی موفق

مشاوره پیش از ازدواج موضوع مورد بحث ما در این مطلب است. ما سعی کردیم تمامی اطلاعات مورد نیاز شما از مشاوره پیش از ازدواج و اینکه مشاوره می تواند چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهد و چه فوایدی داشته باشد، بررسی کنیم. از آنجایی که این مشاوره می تواند برای بسیاری از زوجین موثر باشد و به تداوم زندگی آن ها کمک کند، مهم است که از این موضوع اطلاعات لازم را بدست آورید.

 

می توانید برای برقراری ارتباط با مشاورین ارشد سامانه مشاور خانواده از طریق خدمات مشاوره ای اقدام نمایید.

 

مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره پیش از ازدواج شکلی از زوج درمانی است که می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید.

مشاوره پیش از ازدواج در نظر گرفته شده است که به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا در مورد چندین موضوع مهم، از مسائل مالی گرفته تا کودکان بحث کنید و به اتفاق نظر برسید. همچنین می تواند به شناسایی چالش های احتمالی آینده کمک کرده و شما و شریک زندگی تان را با ابزارهایی برای هدایت موفقیت آمیز آنها مجهز کند. هدف مشاوره پیش از ازدواج کمک به شما برای ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است.

سابرینا رومانوف، روانشناس دارای مجوز و متخصص در روابط می گوید: «مشاوره پیش از ازدواج به زوج ها کمک می کند تا طرحی برای زندگی مشترک خود ایجاد کنند.

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

انواع مشاوره پیش از ازدواج

به گفته رومانوف، انواع مختلفی از زوج درمانی وجود دارد و بسیاری از آنها را می توان به طور جهانی در هر مرحله از رابطه زوج ها از جمله مشاوره قبل از ازدواج به کار برد.

رومانوف می‌گوید: «بسیاری از پزشکان در رویکرد خود به زوج‌درمانی یکپارچه خواهند بود و بسته به نیازهای منحصربه‌فرد بیمارانشان از چندین روش درمانی استفاده می‌کنند.

اینها برخی از انواع درمانی هستند که ممکن است مشاور پیش از ازدواج از آن استفاده کند.

 

روش گاتمن

روش گاتمن که توسط Drs. جان و جولی گاتمن ارائه شده، شامل انجام یک ارزیابی دقیق از شما و شریک زندگیتان و سپس استفاده از یک چارچوب درمانی برای رسیدگی به مناطق درگیری است.

این شکل از درمان با هدف بهبود کیفیت دوستی بین شما و شریک زندگی‌تان، افزایش صمیمیت و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله است که می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک کند.

 

درمان عاطفی متمرکز

درمان متمرکز بر عاطفی، توسعه یافته توسط دکتر. سو جانسون و لس گرینبرگ، نوعی درمان کوتاه مدت است. هدف آن بهبود وابستگی و پیوند بین شما و همسرتان است که منجر به ارتباط بهتر و یک رابطه قوی تر می شود.

 

زوج درمانی روان پویا

زوج‌درمانی روان‌پویشی مسائل اساسی را که چرخه‌های تعامل را برمی‌انگیزد بررسی می‌کند. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند امید به صمیمیت، عشق، و قدردانی و ترس از رها شدن و عدم تایید می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید.

 

تکنیک

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه و با هم مورد ارزیابی قرار بگیرید. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگی را به اشتراک بگذارید، که می تواند به روشن کردن انتظارات و انگیزه های شما در رابطه کمک کند.

رومانوف می‌گوید: مشاوره پیش از ازدواج همچنین شامل بحث در مورد جنبه‌های مهم ازدواج می‌شود، از جمله برنامه‌ریزی مالی، نقش‌ها در ازدواج، فرآیندهای تصمیم‌گیری، روابط خانوادگی، اینکه آیا فرزندان در آینده شما خواهند بود و چگونه می‌خواهید آنها را بزرگ کنید.

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

ارزیابی شما و شریک زندگی شما

مشاوره قبل از ازدواج اغلب از شما و شریک زندگیتان می خواهد که پرسشنامه ای را جداگانه پر کنید تا مشخص شود که چه احساسی نسبت به یکدیگر دارید و چه انتظاراتی از رابطه خود دارید. این پرسشنامه ها می تواند به مشاور شما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه های سازگاری و زمینه های مشکل احتمالی شما را شناسایی کند.

مشاور شما همچنین پویایی بین شما و همسرتان را در طول جلسات مشاوره ارزیابی می کند و از این بینش ها برای هدایت دوره درمان استفاده می کند.

 

به اشتراک گذاری رویدادها و تجربیات زندگی

رومانوف می‌گوید: مشاوره پیش از ازدواج همچنین می‌تواند شامل «شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد».

به عنوان مثال، رومانوف توضیح می دهد که شرکا اغلب یکدیگر را به دلایلی انتخاب می کنند که کاملاً آگاه نیستند. تنها با پردازش بیشتر است که آنها می توانند بفهمند که چگونه جنبه های آشنای شریک زندگی خود با درگیری های حل نشده در گذشته مرتبط است.

 

بحث در مورد مسائل مهم

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می کند، از جمله:

امور مالی: پول می تواند یک موضوع استرس زا و بحث برانگیز برای زوج های متاهل باشد، بنابراین تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت مالی از قبل می تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند.

باورها، ارزش‌ها و مذهب: به اشتراک گذاشتن عقاید، ارزش‌ها و احساسات مذهبی با شریک زندگی‌تان می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند. شما همچنین می توانید در مورد پیامدهای این جنبه ها در زندگی روزمره خود صحبت کنید.

نقش‌ها در ازدواج: مهم است که درباره نقش‌هایی که از خود و شریک زندگی‌تان انتظار دارید در ازدواج‌تان بازی کنید تا بعداً از درگیری‌ها جلوگیری کنید، بحث کنید.

فعالیت ها و زمان صرف شده با هم: شما و شریک زندگی خود می توانید درباره نحوه برنامه ریزی برای گذراندن وقت با هم صحبت کنید

و اینکه از انجام چه فعالیت هایی با هم لذت می برید.

بچه‌ها: زوج‌ها گاهی بعد از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد بچه‌دار شدن یا عدم تمایلشان با هم موافق نیستند. از قبل تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می خواهید بچه داشته باشید یا نه و چگونه می خواهید آنها را بزرگ کنید مهم است.

روابط خانوادگی: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد روابط خود با خانواده خود و همچنین هرگونه نگرانی در مورد خانواده شریک زندگی خود صادق باشید.

 

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

 

می توانید برای برقراری ارتباط با مشاورین ارشد سامانه مشاور خانواده از طریق خدمات مشاوره ای اقدام نمایید.

 

مشاوره پیش از ازدواج چه کمکی به شما می کند؟

مشاوره پیش از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای زندگی مشترک متاهل آماده شوید. در زیر برخی از جنبه هایی که مشاوره قبل از ازدواج می تواند به آنها کمک کند آورده شده است.

مشاوره پیش از ازدواج به شناسایی باورهای اصلی، تعیین انتظارات واقع بینانه از ازدواج، برنامه ریزی برای آینده و تصمیم گیری در مورد راه هایی که در آن زندگی شما ادغام می شود کمک می کند.

درک شریک زندگی خود: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از شریک زندگی خود داشته باشید. به‌ویژه، می‌تواند به شما کمک کند تا باورها، ارزش‌ها، انتظارات، انگیزه‌ها، اولویت‌ها و روال شریک زندگی‌تان را درک کنید.

تعیین انتظارات واقع بینانه: این شکل از مشاوره به شما این امکان را می دهد که در مورد تمام جنبه های مهم زندگی زناشویی با شریک زندگی خود صحبت کنید تا هر دو بدانید که چه انتظاری دارید. همچنین به شناسایی نقاط قوت و ضعف شما به عنوان فردی و زوج کمک می کند.

برنامه ریزی برای آینده: مانند شما و شریک زندگیتان که برای برنامه ریزی روز بزرگ خود با یک برنامه ریز عروسی ملاقات می کنید، دیدن یک مشاور پیش از ازدواج می تواند به شما در برنامه ریزی ازدواج و زندگی مشترکتان کمک کند.

 

مزایای مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج به گونه ای طراحی شده است که شما و شریک زندگی تان را با ابزارهایی برای هدایت زندگی زناشویی با هم تجهیز کند. اینها برخی از مزایای این درمان هستند:

ارتباط سازنده را بیاموزید: رومانوف می‌گوید: یکی از جنبه‌های اصلی مشاوره قبل از ازدواج، ارتباط است، زیرا «شریک‌ها یاد می‌گیرند که مواضع خود را به وضوح بدون حمله یا مسلح کردن طرف مقابل بیان کنند».

مهارت های حل تعارض را توسعه دهید: مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگی تان مهارت های حل مشکل و حل تعارض را آموزش می دهد. رومانوف می‌گوید: «در ابتدا، ارتباط اغلب به درگیری منجر می‌شود، اما با گذشت زمان، زوج‌ها می‌توانند بحث‌های سازنده‌تری داشته باشند.

روی جنبه های مثبت تمرکز کنید: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بر جنبه های مثبت رابطه خود تمرکز کنید تا جنبه های منفی.

رفتارهای ناکارآمد را از بین ببرید: مشاوره قبل از ازدواج می تواند رفتارها و الگوهای ناسالم در یک رابطه را شناسایی کرده و به اصلاح آنها کمک کند.

ایجاد فرآیندهای تصمیم گیری: مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا فرآیندهای تصمیم گیری سالم و عادلانه ای را توسعه دهید.

ترس های مربوط به ازدواج را کاهش دهید: اگر شما یا شریک زندگی تان در مورد زندگی زناشویی مضطرب هستید، مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائل مهم بحث کنید و به شما شفافیت بدهد.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است.

مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که زوج‌هایی که در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می‌کنند سطوح بالاتری از رضایت را در رابطه خود گزارش می‌کنند.

مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگیتان اجازه می دهد تا قبل از تبدیل شدن به یک موضوع، در مورد جنبه های مهم رابطه تصمیم بگیرید.

زوج‌ها زمانی که در بحران هستند و رابطه محدود می‌شود، تمایل دارند به دنبال درمان باشند. رومانوف می‌گوید: «این بدان معناست که زوج در حال حاضر قطبی شده‌اند و هر یک از طرفین حالت دفاعی دارند، که برقراری ارتباط و پیشرفت مؤثر را دشوارتر می‌کند.»

به گفته رومانوف، در حالی که زوج‌درمانی می‌تواند در صورت بروز مشکلات ازدواج مفید باشد، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد موضوعات مهم برای رابطه بدون اینکه تحت تأثیر فوری مشکل قرار بگیرید، بحث کنید. این کار می‌تواند کار شما و شریکتان را برای حل مشکلاتتان آسان‌تر کند.

 

چیزهایی که باید در مشاوره پیش از ازدواج در نظر بگیرید

اگر در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می کنید، ممکن است متوجه شوید که می خواهید به طور جداگانه به یک مشاور یا درمانگر مراجعه کنید تا با مسائلی که در جلسات مشترک خود با آن مواجه می شوید، مقابله کنید.

زوج‌درمانی اغلب واکنش‌ها و تجربیات شخصی غیرمنتظره‌ای را آشکار می‌کند که به خوبی مدفون شده‌اند. اغلب، زوج‌ها تصمیم می‌گیرند که درمان فردی را شروع کنند تا فضای مخصوص به خود را برای پردازش همه چیزهایی که برای آنها ایجاد می‌کند داشته باشند.»

همچنین شایان ذکر است که در حالی که هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به تقویت پیوند بین شما و همسرتان است، می‌تواند تفاوت‌های آشتی ناپذیری را در شخصیت یا انتظارات شما آشکار کند. به عنوان مثال، عدم تمایل به بچه دار شدن می تواند برای یکی از شما مشکل ساز باشد.

در این صورت، احتمالاً شما و همسرتان بهتر است قبل از ازدواج، این مسائل را کشف کرده و در مورد آن بحث کنید.

مشاوره پیش از ازدواج
مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج را چطور شروع کنیم؟

مشاوره قبل از ازدواج مستلزم مشارکت شماست.

شما و شریک زندگی تان، باید مایل باشید که آن را امتحان کنید. اگر شریک زندگی تان بی میل است، توضیح دهید که چرا برای شما مهم است و امید دارید چه چیزی از آن به دست آورید.

می توانید از طریق دوستان، خانواده، محل کار، ارائه دهنده بیمه یا مؤسسه مذهبی خود یک مشاور پیش از ازدواج پیدا کنید. اگر به دلایل دیگری به یک پزشک سلامت روان مراجعه می کنید، ممکن است بتواند توصیه ای نیز ارائه دهد. آژانس های بهداشت روان محلی و دولتی نیز اغلب منابعی دارند که می توانید به آنها مراجعه کنید.

شما باید جلسات مشاوره خود را در زمان و مکانی برنامه ریزی کنید که هم شما و هم همسرتان بتوانید در آن شرکت کنید.

مشاوره پیش از ازدواج، فضایی خنثی را برای شما و شریک زندگیتان فراهم می کند تا در مورد جنبه های مهم ازدواجتان بحث و برنامه ریزی کنید. یک مشاور می تواند شما را در این بحث ها راهنمایی کند تا مفید باشد.

علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج شما را با ابزارهایی مجهز می کند که می تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و تعارضات را به طور سازنده حل کنید.

رومانوف می‌گوید: «یکی از مؤثرترین جنبه‌های مشاوره قبل از ازدواج، فرصتی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی با القای استراتژی‌ها، ابزارهای آموزشی و باز کردن درگیری‌های مکرر در رابطه است».

 

مشاوره پیش از ازدواج چگونه کار می کند و چه چیزی باید انتظار داشت؟

مشاوره پیش از ازدواج از زوج ها حمایت می کند تا پیش از تعهد بلندمدت ازدواج، پایه ای سالم و مستحکم ایجاد کنند. همچنین به زوج ها کمک می کند تا زمینه های تعارض در روابط را شناسایی کنند و ابزارهای مؤثری برای رسیدگی به آن زمینه ها فراهم کند تا از تبدیل شدن آنها به مسائل جدی جلوگیری کند.

 

در مشاوره پیش از ازدواج چه بحثی می شود؟

مشاوره قبل از ازدواج زمانی است که شرکا در سطح عمیق تری در مورد استراتژی های ارتباط سالم و همچنین مسائلی که ممکن است بعداً در ازدواجشان پیش بیاید، درگیر شوند.

 

این موضوعات عبارتند از:

انتظارات در مورد ازدواج

کلینت بلک: «عشق چیزی نیست که ما پیدا کنیم، بلکه چیزی است که انجام می‌دهیم».

غیر معمول نیست که زوجین در ازدواج خود به دلیل کاهش رفتار مثبت پس از ازدواج احساس نارضایتی کنند. تعیین انتظارات واقع بینانه در مورد ازدواج به این معنی است که رابطه به منظور شکوفایی و سالم ماندن، مستلزم سپرده گذاری های مکرر است.

یکی دیگر از انتظارات مهم، نقش شرکا در دوران ازدواج است. آیا آنها ازدواج برابری خواهند کرد؟ یا سنتی؟ انتظارات آنها در مورد کار، شغل و فرزندپروری چیست؟ زوج ها باید این گفتگوهای مهم را داشته باشند تا با انتظارات واقع بینانه وارد ازدواج شوند.

ارتباط سالم

ارتباط مؤثر مستلزم گوش دادن فعال هر یک از طرفین است تا به درستی بفهمد طرف مقابل چه می گوید و تجربه درونی او چیست. متأسفانه، بسیاری از زوج ها (به ویژه در هنگام درگیری) به پاسخ خود در حالی که طرف مقابل صحبت می کند فکر می کنند، بنابراین واقعاً به گفتگو توجه نمی کنند. مشاوره قبل از ازدواج به زوج ها مهارت های گوش دادن فعال را می آموزد که یک مهارت کلیدی برای برقراری ارتباط سالم است.

حل تعارض

حل تعارض به ارائه ابزارهایی برای مدیریت تعارض به زوج ها اشاره دارد. مهارت هایی مانند خاص نگه داشتن شکایات و درخواست ها. به عنوان مثال، “وقتی X اتفاق افتاد، من Y را احساس کردم، اما من Z را می خواهم.” گوش دادن سخاوتمندانه، اعتبار بخشیدن به احساسات طرف مقابل و دیدن چیزها از چشم او در هنگام اختلاف بسیار مهم است.

همچنین، حل تعارض شامل آموزش به زوجین برای مسئولیت پذیری در تعارض است.

ارزش ها و نیازها

زوجین نیازهای خود را در مورد آزادی، خودمختاری، شمولیت، طرد شدن، هویت شخصی، مسئولیت پذیری، و باورهای مذهبی و غیره بررسی می کنند. با حمایت یک مشاور آموزش دیده، بحث در مورد مسائلی که زوج ها هنگام ورود به ازدواج با آن مواجه می شوند تحریک می شود. یک زوج با برخی اظهارات موافق یا مخالف هستند، اما هدف اصلی گوش دادن به موضوعات و نیازهایی است که در پس هر انتخاب بیان می شود.

این عبارات ممکن است چیزی شبیه به این باشد: “مهم نیست کدام یک از ما پول بیشتری به دست می آوریم زیرا به هر حال همه چیز مال ماست.” یا، “کسانی که پرداخت می کنند باید تایید نهایی برای برنامه های عروسی را داشته باشند.” شرکا آشکارا صحبت می کنند و در مورد آن اظهارات بحث می کنند.

پرداختن به موضوعات چالش برانگیز

مسائلی مانند امور مالی، جنسیت و کودکان می توانند مشکل ساز باشند.

فرقه برای برقراری ارتباط گاهی اوقات شرکای خود احساس می کنند که بدون اینکه به نتیجه ای برسند در دایره ای می چرخند. بنابراین، توصیه می شود یک درمانگر ایمن و بی طرف داشته باشید تا مکالمه را هدایت کند و احساسات و نیازهای اساسی را در گفتگو بررسی کند – که منجر به همدلی و تفاهم در بین شرکا می شود.

مدیریت مالی

زوج‌ها به یک رابطه عاشقانه اعتقاد دارند که زندگی مالی آنها چگونه کار خواهد کرد. باورهای هر یک از طرفین اغلب به صورت ناخودآگاه و تحت تأثیر خانواده، دوستان، جامعه و انتظارات مربوط به جنسیت ایجاد می شود، اما به ندرت در مورد این انتظارات صحبت می شود.

زوج ها در این جلسه در مورد چگونگی تنظیم بودجه مشترک و نحوه گوش دادن به نگرانی ها، ترس ها و شکایات یکدیگر در مورد پول صحبت می کنند. آنها همچنین در مورد هر بدهی احتمالی که هر فرد وارد رابطه می‌کند صحبت می‌کنند و اگر تصمیمی وجود داشته باشد که یکی از همسران والدین خانه‌نشین باشند، آیا باید بچه دار شوند.

صمیمیت، رابطه جنسی و محبت

به گفته مربی جنسی، امیلی ناگوسکی، Ph.D. و نویسنده کتاب بیا همانطور که هستی: علم جدید شگفت‌انگیز که زندگی جنسی شما را متحول می‌کند، حدود 15 درصد از زنان میل خود به خودی دارند، به این معنی که آنها خواهان رابطه جنسی غیرعادی هستند. 30 درصد میل پاسخگو را تجربه می کنند. به این معنی که آنها فقط زمانی می خواهند رابطه جنسی داشته باشند که چیزی وابسته به عشق شهوانی در حال وقوع باشد. بقیه، یا تقریباً نیمی از زنان، بر اساس زمینه، ترکیبی از این دو را تجربه می‌کنند. این اطلاعات برای زوج‌هایی که در یک رابطه طولانی‌مدت هستند، مرتبط است.

علاوه بر این، استر پرل، درمانگر مشهور زوج در مورد هوش شهوانی – یا آشتی دادن احساسات با خانواده – و نیاز به ایجاد تعادل بین تازگی و آشنایی در یک رابطه صحبت می کند. آموزش جنسی بسیار مهم است تا زوج ها انتظاری واقع بینانه از زندگی جنسی خود در طولانی مدت داشته باشند.

 

می توانید برای برقراری ارتباط با مشاورین ارشد سامانه مشاور خانواده از طریق خدمات مشاوره ای اقدام نمایید.

 

نمونه های مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج زمانی است برای کشف نقاط سختی که یک زوج با آن روبرو هستند. این ممکن است شامل کار بر روی گوش دادن فعال یا تفکر از طریق سبک های فرزندپروری برای یک خانواده ترکیبی باشد.

مثال 1: گوش دادن فعال، ایجاد فهرست آرزوهای زوج

زن و شوهری در اواخر بیست سالگی برای مشاوره قبل از ازدواج می آیند. به آنها یک برگه داده می شود و از آنها خواسته می شود که لیست آرزوهایی از چیزهایی که از یکدیگر نیاز دارند بنویسند، سپس از آنها خواسته می شود که بیان کنند اگر این نیاز توسط شریک زندگی آنها برآورده شود چه احساسی خواهند داشت. او می گوید که آرزو دارد وقتی با خانواده یا دوستانش بیرون می رود، با ملحق شدن به او اجتماعی تر باشد. او می‌گوید که آرزو می‌کند او بتواند در خانه سازماندهی بیشتری داشته باشد. اگر او روی سازمان خود کار می کرد، احساس آرامش بیشتری می کرد.

درمانگر از آنها می خواهد که یک تمرین سه مرحله ای انجام دهند:

خواسته خود را به طور واضح و آرام به شریک زندگی خود بگویید و ارتباط چشمی برقرار کنید.

بگویید اگر این نیاز توسط شریکشان برآورده شود چه احساسی خواهند داشت.

هر یک از طرفین آنچه را که از دیگری شنیده است تکرار می کند.

این درمانگر توضیح می دهد که زوج هایی که قاطعانه تر هستند و آنچه را که می خواهند می گویند، رابطه بهتر و قوی تری دارند. علاوه بر این، گوش دادن فعال مهارتی است که اضافه کاری به زوج ها کمک می کند تا احساس کنند شنیده شده و ارتباط بیشتری با یکدیگر دارند.

مثال 2: مشاوره قبل از ازدواج برای خانواده های استپ

زوجی که هر دو دارای فرزندانی از ازدواج های قبلی هستند، برای رسیدگی به خانواده جدید خود به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند. با وجود اینکه زن و شوهر هماهنگ هستند و مهارت های ارتباطی سالمی دارند، اما نگرانند که زوج بودن آنها به خانواده بودن تبدیل نشود. آنها به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند تا نحوه برخورد با تصمیمات والدین را بررسی کنند

وقتی درمانگر با آنها ملاقات می کند، توضیح می دهد که ازدواج برای بار دوم می تواند نقطه قوت زیادی باشد. او می گوید که هر دوی آنها انتظارات واقع بینانه ای در مورد اینکه ازدواج واقعا چگونه است، در مقابل استفاده از عینک های رز رنگی که ازدواج را ایده آل می کند، دارند. او همچنین بر تعهد قوی آنها برای عملی کردن آن و استفاده از خردی که از تجربه قبلی خود به دست آورده‌اند، تأکید می‌کند.

 

چه کسی می تواند مشاوره قبل از ازدواج را ارائه دهد؟

مشاوره قبل از ازدواج می تواند توسط افراد زیر ارائه شود:

درمانگران ازدواج و خانواده: اکثر درمانگران ازدواج و خانواده مشاوره قبل از ازدواج را به عنوان بخشی از کار خود ارائه می دهند.

رهبران مذهبی: برخی از مذاهب قویاً توصیه می کنند که شرکایشان مشاوره قبل از ازدواج را انجام دهند یا حتی آنها را موظف می کنند که مشاوره قبل از ازدواج مبتنی بر ایمان را کامل کنند.

کارگاه‌ها: زوج‌هایی که نمی‌خواهند به صورت انفرادی به درمانگر مراجعه کنند، می‌توانند در کارگاه آموزشی شرکت کنند تا راهبردهای مؤثری برای برقراری ارتباط و حل تعارض بیاموزند. این برای زوج های پرمشغله ایده آل است. همچنین فرصتی برای یادگیری از زوج های دیگر در کارگاه فراهم می کند.

کتاب‌های کار، کتاب‌های خودیاری، دی‌وی‌دی و سایر مواد: وقتی پول و زمان برای کار با مشاور محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند، جستجوی مواد مشاوره قبل از ازدواج یک جایگزین است. بیشتر مطالب توسط متخصصان سلامت روان نوشته شده است، اگرچه جایگزینی برای کار با یک درمانگر نیست.

مواد آماده سازی قبل از ازدواج به اشکال مختلف برای رفع نیازهای زوج های مختلف ارائه می شود. در حالی که بسیاری از مطالب مشاوره قبل از ازدواج از دیدگاه مسیحی یا توسط نویسندگان مسیحی نوشته شده است، منابعی نیز برای شرکای سکولار وجود دارد.

 

سوالات کلیدی که باید از مشاور یا درمانگر پیش از ازدواج بپرسید

برخی از سوالاتی که ممکن است بخواهید قبل از شروع مشاوره قبل از ازدواج از یک درمانگر یا رهبر مذهبی بپرسید عبارتند از:

آموزش، سابقه و تحصیلات شما؟

آیا شما هم آموزش و آموزش مشاور دارید؟ اگر چنین است، چه نوع؟ (ازدواج و خانواده درمانی، مددکاری اجتماعی، مشاوره).

رویکرد شما برای مشاوره قبل از ازدواج چیست، آیا این مشاوره مبتنی بر ایمان است یا سکولار؟

مدت زمان برنامه مشاوره قبل از ازدواج چقدر است؟

موضوعاتی که قرار است به آن بپردازیم چیست؟

آیا از ارزیابی یا ابزارهای مبتنی بر شواهد در برنامه مشاوره قبل از ازدواج خود استفاده می کنید؟

تخصص شما در زمینه زوج درمانی چیست – زوج های دارای تعارض بالا، زوج های دوفرهنگی، مسائل مربوط به هم وابستگی و غیره؟

بپرسید که آیا درمانگر مایل است یک تماس مشاوره رایگان 15 دقیقه ای ارائه دهد تا ببیند آیا شما همخوانی خوبی دارید یا خیر.

انتظار چه چیزی در اولین قرار ملاقات؟

در اولین قرار ملاقات شما، جلسه شما با یک مشاور پیش از ازدواج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

چک کردن: پرسیدن احساس هر یک از طرفین در مورد مشاوره قبل از ازدواج، و دیدن اینکه آیا هر یک از طرفین احساس عصبی یا هیجانی دارند یا خیر.

اطلاعات اداری مانند هزینه ها، سیاست های لغو قرار ملاقات، نحوه رسیدگی به بحران ها، محرمانه بودن و محدودیت های آن.

اطلاعات در مورد رویکرد درمانگر و برنامه درمانی قبل از ازدواج – چه موضوعاتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

گرم کردن: از زوجین سؤالاتی بپرسید: “چطور با هم آشنا شدید؟” “چه مدت شما با هم بوده اید؟” “عروسی چه موقعی است؟” “برنامه ریزی برای عروسی چگونه پیش می رود؟”

انتظارات و اهداف خود را از مشاوره قبل از ازدواج مشخص کنید و بپرسید که چرا آنها مشاوره قبل از ازدواج را انتخاب کردند.

بسته به رویکرد درمانگر، آنها ممکن است به زوج ارزیابی کنند یا از آنها بخواهند تمرین گوش دادن فعال را به عنوان پایه اساسی برای برقراری ارتباط خوب انجام دهند.

همچنین ممکن است بخواهید روش هایی را در نظر بگیرید که می توانید قبل از اولین جلسه خود آماده شوید.

آیا مشاوره قبل از ازدواج موثر است؟

بر اساس مطالعه ای که توسط مجله روانشناسی خانواده منتشر شده است، مشاوره قبل از ازدواج با سطوح بالاتر رضایت زناشویی، سطوح پایین تر تعارضات مخرب و سطوح بالاتر تعهد بین فردی به همسران مرتبط است. این مطالعه همچنین نشان داد که آموزش قبل از ازدواج شانس طلاق را تا 31 درصد کاهش می دهد.

زوج‌درمانگران مشهور جان و جولی گاتمن، که مؤسسه گاتمن را تأسیس کردند، می‌گویند که مشاوره پیش از ازدواج و کارگاه‌های آموزشی زوج‌ها، پایه‌ای سالم را از آغاز یک رابطه فراهم می‌کنند. طبق تحقیقات موسسه گاتمن، زوج‌هایی که با چالش‌های رابطه‌ای مواجه می‌شوند، به طور متوسط ​​شش سال صبر می‌کنند تا به دنبال حمایت حرفه‌ای باشند.

مشاوره قبل از ازدواج برای زوج‌هایی که روابط نامشخصی دارند پیشنهاد می‌شود، زیرا ابزارهایی برای رسیدگی به افکار و نگرانی‌های پیرامون رابطه فراهم می‌کند. زوج‌ها همچنین در صورت بروز مشکلات در طول ازدواج، احساس راحتی بیشتری برای درمان دارند

 

چالش های مشاوره پیش از ازدواج

در حالی که مشاوره قبل از ازدواج می تواند ابزار موثری برای افرادی باشد که در حال ازدواج هستند، برخی از چالش ها وجود دارد که زوج ها ممکن است با آنها روبرو شوند که توانایی آنها را برای مشارکت کامل در این فرآیند مهار می کند.

اضطراب و ترس

برخی از شرکا از این نگرانی که مسائل عمیق‌تر مورد بحث قرار می‌گیرد، از درمان می‌ترسند. مسائل و دیدگاه های دشوار را می توان با موفقیت در درمان مورد بحث قرار داد و با آنها برخورد کرد، اما برخی از شرکا متوجه می شوند که اختلافات آنها آشتی ناپذیر است و تصمیم می گیرند که ازدواج را ادامه ندهند.

احساسات ناخوشایند

در حالی که مشاوره قبل از ازدواج فضای امنی برای صحبت در مورد رابطه و نقش هر یک از طرفین ارائه می دهد، گاهی اوقات شنیدن آنچه که طرف مقابل واقعاً فکر می کند یا احساس می کند دشوار یا آزاردهنده است. این می تواند درگیری کوتاه مدت به همراه داشته باشد، اما در نهایت می تواند با حمایت یک درمانگر آموزش دیده حل شود و منجر به ازدواجی شود که بر پایه ای قوی بنا شده است.

زمان و پول

برخی از درمانگران ازدواج و خانواده دارای مجوز بیمه را نمی پذیرند و دسترسی به مشاوره قبل از ازدواج را دشوار می کند. در این مورد، برخی از پزشکان یا ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است بتوانند مشاوره پیش از ازدواج مقرون به صرفه را توصیه کنند. برای دیگران، زمان می تواند یک چالش باشد. ممکن است برای زوجی سخت باشد که زمان لازم را برای جلسات بگذارند. برخی از درمانگران یک برنامه زمانی انعطاف‌پذیر ارائه می‌دهند، اما در مواقع دیگر منابعی مانند سمینارها، کتاب‌های کاری و دی‌وی‌دی جایگزین هستند.

یک نظر بگذارید